Customer Journey

Eén kans voor een succesvolle indiensttreding


Traditioneel gezien is januari de maand waarin de meeste mensen in Nederland op zoek gaan naar een nieuwe baan, wat betekent dat er medio maart een hoop nieuwe collega’s op de stoep zullen staan. Voor de nieuwe medewerker is die eerste dag altijd spannend. Hoe zorg je ervoor dat hij/zij zich die eerste dag welkom voelt én zo snel mogelijk aan het werk kan? Met onderstaande tips maak je van je indiensttreding een succes.

Laat niets aan het toeval over

Communiceer het liefst voorafgaand aan de start van de nieuwe medewerker wat er op de eerste dag verwacht kan worden. In dit communicatiemoment kan een agenda of beschrijving worden opgenomen van hoe deze eerste dag eruitziet (ook wel indiensttreding genoemd), zodat de medewerker weet wat hij/zij kan verwachten. Daarnaast is het leuk om een welkomstcadeau of -goodie te sturen die kenmerkend is voor jouw bedrijfscultuur. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een trui in de stijl van de organisatie of een waterflesje met een logo erop gedrukt.

Samen staan we sterk

Een speciaal moment op de eerste werkdag is de lunch. Als je net nieuw bent is er niets vervelender dan “alleen” te moeten lunchen, tussen medewerkers die elkaar goed kennen. Koppel iemand aan de nieuwe medewerker zodat zij samen kunnen lunchen. Ook pleit ik ervoor om voor een eerste dag een ervaren collega toe te wijzen, die dient als buddy en houvast voor de nieuwe collega.

indiensttreding laptop bureau lamp

Maar alle spullen die mij beloofd zijn dan?

Een nieuwe medewerker heeft tijdens zijn sollicitatiegesprek vaak te horen gekregen wat hem/haar te wachten staat. Denk hierbij aan een nieuwe laptop of telefoon. Stiekem zijn deze middelen toch wel iets om naar uit te kijken, iets om trots op te zijn wanneer je deze ontvangt. Zorg er dus voor dat deze spullen op dag één klaar staan en worden overhandigd aan de nieuwe medewerker. Ga daarom eens koffie drinken met je collega’s van IT en FM.

Indiensttreding evalueren is leren

Sluit de dag af met een evaluatie, waarin je samen met de nieuwe medewerker in een ontspannen omgeving de eerste dag doorneemt. Deze evaluatie kan gebeuren door de manager of iemand van HR, maar een directe collega kan ook nuttig zijn.

Door aandacht te besteden aan een goede evaluatie kan input worden verzameld voor het verbeteren van het indiensttredingsproces (customer journey). Wil je meer weten over de customer journey? Kijk dan ook eens naar deze blogreeks over customer journey van mijn collega Wes Heemskerk.

Hoe overtref jij de verwachtingen van de eerste werkdag van je nieuwe medewerkers? Ik hoor het graag. Heb je nog tips nodig hoe nieuwe collega’s zich snel thuis gaan voelen?

Customer Journey
7 succesfactoren voor feedback van klanten
Customer Journey
Effectieve interviews voor je customer journey
Klanttevredenheid
Medewerkerstevredenheid vanaf dag één

Geef een reactie

Deze site maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten