Tooling

De strijd aan met digitale overprikkeling


Digitale overprikkeling komt steeds vaker voor op de werkvloer. Hoe bescherm je jouw medewerkers hiertegen en zorg je dat hun gezondheid en jouw dienstverlening niet in gevaar komen? In dit blog focus ik op de digitale overprikkeling en geef ik tips om digitale overprikkeling te voorkomen.

Online werken

Deze maatschappij kenmerkt zich door de komst van allerlei digitale tools of applicaties. Niet alleen privé, met games, social media of andere mobiele apps. Ook op ons werk gaat de manier van werken steeds meer online. Denk aan het gebruik van SaaS, diensten in de cloud, chatten of Skypen. Dit heeft gevolgen voor de belasting van medewerkers. De systemen van vroeger waren geïnstalleerd op je pc en hadden nog niet de technische mogelijkheden om je continu geïnformeerd te houden met notificaties.

De strijd om jouw aandacht

Applicatiebouwers willen graag dat hun app het meest wordt gebruikt ten opzichte van de concurrentie. Groeien in het aantal actieve gebruikers is erg belangrijk voor deze bedrijven. Als al deze applicaties je aandacht willen opeisen, ontkom je helaas niet meer aan notificaties, updates en berichten. Naar mijn mening zijn deze berichten regelmatig clickbait, zonder daadwerkelijk nuttige informatie.

Multitasken

Werknemers worden hierdoor continue geprikkeld: afspraak-notificaties in je e-mail, push-berichten op je mobieltje, updates die je moet inplannen en natuurlijk overal die berichtnotificaties die aangeven dat je nog iets moet lezen of doen. Neem daarbij ook nog je collega’s die je hulp nodig hebben of een klant die daadwerkelijk van je diensten gebruik wil maken. Hebben jouw medewerkers nog wel de tijd om zich te focussen? Multitasken is compleet inefficiënt en het leidt zelfs in 50% van de gevallen tot meer fouten tijdens het werk. Dit vormt een probleem voor je werknemers en een gevaar voor je dienstverlening.

digitale overprikkeling met laptop en mobiel

Wat is digitale overprikkeling?

Is dit voor jou herkenbaar? Je zit op kantoor, en zonder dat je mobieltje trilt, pak je hem toch op om even te kijken of je iets gemist hebt. In dit digitale tijdperk is het steeds lastiger om je te focussen. Door alle prikkels die dagelijks op je afgevuurd worden, heb je steeds meer last hebt van een informatie-overload of cognitive overload. Dit veroorzaakt een natuurlijke stressreactie, de fight or flight. Daarnaast worden we inmiddels ook al bang om berichten te missen. We reageren dus niet alleen meer op prikkels, maar je gaat zelf kijken zonder dat er iets is gebeurt. Dit wordt ook wel the fear of missing out (FOMO) genoemd. Kortom, digitale overprikkeling is niet gezond voor je werknemers.

Tips tegen stress of overprikkeling

We hebben vastgesteld dat de digitale overprikkeling een probleem is voor je medewerkers en je dienstverlening. Wat kun jij doen om dit te voorkomen?

  1. Kijk met je team welke applicaties of tools je echt nodig hebt (zowel privé als voor werk);
  2. Schroef het aantal notificaties drastisch omlaag en zet geluiden uit. Gelukkig bieden veel tools of apps wél opties om notificaties te beheren, maar ze staan bij de meerderheid standaard allemaal aangevinkt. Allemaal om je te stimuleren om een actieve gebruiker te worden. Elke keer dus als je applicaties of tools toevoegt aan je werk verdubbel je bijna het aantal prikkels per applicatie;
  3. Laat medewerkers korte pauzes inplannen: deze helpen om te ontspannen om je daarna weer te kunnen focussen. Daarnaast is het ook gezond. Veel beroepen zijn tegenwoordig niet meer voor te stellen zonder computer. Als je dagelijks lange uren werkt achter een beeldscherm, met weinig beweging, heeft je lichaam weer wat activiteit nodig;
  4. Maak met jezelf afspraken wanneer je je mobieltje voor privé mag checken. Dit voorkomt dat je gaat toegeven aan de FOMO en zorgt dat je dit gevoel zelfs kunt afbouwen. Vergeet dit niet met anderen te communiceren, zoals je wederhelft. Dat scheelt ook weer stress thuis;
  5. Plan met je team focus-uren in, waarin er geen afspraken mogelijk zijn. Zorg ook dat deze uren bij iedereen in het bedrijf bekend zijn;
  6. Stop met multitasking en focus je je op één taak. Let op: het kost je tijd om in de flow te kunnen komen.

Met Scrum werken

Een van de moderne manieren van werken is met het toepassen van de Scrum-methode. Met deze methode, afkomstig uit de ontwikkeling van software, kun je snel reageren op ontwikkelingen in de techniek of snel wisselende wensen van klanten. Met deze methode focus je je tijd op experimenten die impact moeten maken, waarna je hiervan leert en de volgende stappen bepaalt. Dit heeft onder andere als voordeel dat je een sprint kunt trekken in één project, waardoor je niet steeds in de flow hoeft te komen. Daarnaast zorgt het voor minder prikkels want je hebt een duidelijke focus met je collega’s. Lees ook het verschil tussen Scrum en agile.

Service Excellence
Meer aandacht voor je afdeling
Tooling
Is tooling in de zorg dé oplossing voor een tevreden klant?
Klanttevredenheid
Waarom jouw servicedesk cruciaal is voor tevreden klanten

Geef een reactie

Deze site maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten